dinsdag 30 december 2014

Pastrami toast met sinaasappelworteljuice





Pastrami eet ik veel te weinig. Ik vergeet pastrami altijd. Zonde want het is heerlijk. 

De pastrami die ik hier gebruikt heb komt van DE Italiaanse deli in Utrecht Bigoli (Shoutenstraat)
Meer dan 10 jaar geleden werkte ik bij de Rabobank. Op donderdagavond was het koopavond en aten wij op de zaak. 
De Mc en KFC was ik snel zat. Iemand tipte mij daarom Bigoli.
Vanaf dat moment was donderdagavond een feestje. Een feestje met Italiaanse gehakballetjes in tomatensaus, de beste lasagnes en verse tortellini. Al gauw haalden we niet alleen op donderdagavond in de pauze ons eten daar maar ook onze lunch....olijfciabatta met pecorino en gegrilde groenten hmmmmmm.
Dit broodje haal ik 10 jaar later nog steed minstens 1 keer in de maand. 


Nu heb ik daar voor het eerst de pastrami gehaald. Woon je in Utrecht en ga je dit broodje maken, haal de Pastrami dan daar. 


Ingrediënten voor één pastrami toast:
- 4 plakjes pastrami
- rucola
- bieslook in kleine stukjes geknipt
- 2 in kleine stukjes gesneden augurk
- 1 eetlepel  mierikswortelrasp 
- 2 eetlepels zure room
- peper
- zout
- lekker olijfolie vierge
- 1 snee speltbrood (of broodkeuze naar wens natuurlijk) 

Bereidingswijze
Rooster het brood. 
Meng in een kommetje de zure room met de mierikswortel en maak verder op smaak met wat zout en wat olijfolie. Je kunt het daarna in een spuitfles doen waarmee je makkelijk strepen over het broodje kunt maken . 
Besprenkel het brood met olijfolie. Leg de rucola en de pastrami op het brood. Verdeel het mierikswortelmengsel eroverheen samen met de augurkjes en bieslook. 
Lekker veel verse peper erover draaien et voilà....dit eindbaas broodje is ready to rock your mouth! 


Natuurlijk hoort bij een ontbijt of lunch ook een lekker sapje! 


Ingrediënten sinaasappelworteljuice 1 groot glas
- 1 geschilde sinaasappel
- 1 geschilde grapefruit 
- 1 grote winterpeen
- 1 partje limoen
- 1 partje citroen
- 2 centimeter ontschilde gember
- vleugje kaneel
- scheutje lijnzaadolie 


Bereidingswijze:
Juice de sinaasappel,gember en de wortel met de juicer uit in een glas. 
Knijp de limoen en citroen uit boven het glas. Meng het kaneel en het lijnzaad erdoor. 
Drink gelijk op. 

Lijnzaadolie gebruik ik in deze juice omdat olie het lichaam helpt op de bètacaroteen die in wortel zit op te nemen. 

Bètacaroteen wordt in ons lichaam omgezet naar vitamina A. Dat worteltjes goed zijn voor onze ogen weten we, maar ook voor een mooie huid en een gezonde darmwerking. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten