zondag 26 april 2015

We doen alsof de zon schijnt. Spaghetti Vongole!







Wat een ongezellig weer was het gisteren. De eerste dag van mijn meivakantie begint helaas minder zonnig dan ik had gehoopt. Ik liep op de markt in een enorme plensbui. Zeiknat! 

Ik vrolijkte op toen ik bij een visboer Vongole zag liggen en bedacht dat ik dan maar binnen de zon ga laten schijnen. 

Spaghetti vongole is voor mij het ultieme vakantie gevoel gerecht een zonnetje op een bord. 

Het recept is niet van mij maar van Jamie Oliver. Ik had hem gisteren nog aan de lijn en hij vond het goed als ik het recept met jullie deel.


Blozende spaghetti Vongole voor 2 personen


Ingrediënten:

1 tenen knoflook gepeld en in dunne reepjes gesneden

8 rijpe kerstomaten in kwartjes 
1 grote eetlepel pul biber (rode peper vlokken)
half bosje gehakte peterselie (blaadjes en steeltjes apart leggen)
160 gram spaghetti 
Olijfolie
2 eetlepels zongedroogde tomatenpuree 
300 gram vongole gewassen 
1 glas Pinot Grigio rosé (Bigoli!!!)
Extra vierge olijfolie


Bereidingswijze 

Ik heb voor het eerst zelf spaghetti gemaakt dat stond niet in het recept van Jamie maar het is heel erg makkelijk en leuk om te doen. Ik heb een mix gekocht bij Bigoli van het merk Gran Mugnaio Semola di Grano Duro.

Meng 500 gram van dit pak met 5 eieren, scheutje extra vierge olijfolie en wat zout. Kneed tot een soepel deeg en laat het in plastic folie een half uur rusten. 
Verdeel het deeg in 4 gelijke stukken. Druk een klein bolletje plat met wat bloem en haal hem door de pasta machine wanneer je de gewenste dikte hebt haal je het platte stuk door het spaghetti gedeelte. 
De slierten kun je laten drogen aan een kledinghaakje. 
 


Het geheim van een goede spaghetti vongole is dat alle ingrediënten van te voren klaar zet, omdat het letterlijk binnen een paar minuten gemaakt is. We willen precies goed gekookte pasta en perfect gekruide, net geopende schelpjes. Het klinkt eenvoudig, maar je moet wel geconcentreerd te werk gaan. Aldus Jamie Oliver....

Kook de spaghetti in gezouten water en zet ongeveer 5 minuten voordat de pasta klaar is een grote koekenpan op hoog vuur. 

Doe er na 2 minuten een flinke scheut olijfolie in, kort daarop gevolgd door de knoflook, de tomaatjes, de pul biber, de peterseliesteeltjes en de zongedroogde tomatenpuree. 
Schud alles goed door elkaar, doe er de vongole bij (vergeet niet om een tikje te geven op exemplaren die openstaan, gooi schelpjes die niet dichtgaan weg) en giet 30 seconden later de wijn in de pan. 
Leg de deksel 1 minuut op de pan en haal hem er vervolgens af zodat je het magische moment van het opengaan van de schelpjes kunt aanschouwen en de wijn verdampt. 

Als het goed is zijn de schelpjes allemaal open op het moment dat de pasta klaar is. Giet deze af en kieper de spaghetti in de pan bij de schelpjes. Voeg de peterselieblaadjes en een scheutje extra vierge olijfolie toe. Hussel alles goed door elkaar en proef een hapje van de saus - vanwege de schelpjes hoeft er meestal geen zout bij, maar even proeven kan geen kwaad. 


Serveer de pasta met schelpjes en het heerlijke vocht op een grote schaal en als je het lekker vind strooi je er nog wat extra pul biber over.


Meteen aan tafel en zo ging toch de zon nog schijnen op deze druilerige dag! 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten