woensdag 17 juni 2015

SHAKSUKAAAAAA!!!!




SHAKSUKAAAAA!!! 
Is mijn nieuwe lievelings, omdat SHAKSUKAAA leuk is om te zeggen maar ook ook omdat het lekker is. 

Smaakvol, makkelijk, comfort food, en een volwaardige maaltijd met eiwitten en groeten ennnnn zeker niet onbelangrijk je hoeft daarna maar één pan af te wassen. 

Ik hoor je denken..........."dit wordt ook mijn lievelings!"

Aan dit gerecht kun je van alles toevoegen maar DE BASIS is eieren, tomaten, uien, paprika, chilipeper en komijn. 

Bij mij ligt het eraan wat ik in huis heb en dat gooi ik erin... zoals ik al zei: "lekker makkelijk"

Vandaag maakte ik hem met deze 

Ingrediënten:

1 rode ui gehalveerd en in plakjes
1 rode paprika in blokjes 
1 blik gepelde pomodori tomaten 
2 eieren 
blokje schapen feta
1 theelepel komijnzaad  (fijngemalen in de vijzel)
1 theelepel korianderzaad (fijngemalen in de vijzel)
1/2 theelepel pittig gemalen paprikapoeder
1/2 theelepel cayennepeper 
1 theelepel tijm 
1 theelepel sumak 
1 theelepel palmsuiker
Fijngehakte koriander (fijngehakte peterselie erbij is ook lekker!) 
Vers gemalen zwarte peper & zout (maldon gebruik ik altijd)
Scheutje olijfolie 

Perzisch platbrood 

Benodigdheden en voorbereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden 
Ovenvaste pan


Bereidingswijze:

Verwarm de fijngemaken komijn en koriander in een verwarmde koekenpan. 
Voeg dan de olijfolie toe met de ui. Geef de ui de kans om lekker zacht te worden dan wordt de ui lekker zoet zo rond de 5 minuten. Voeg dan de paprika, tijm en suiker toe. Bak dit op hoog vuur zodat het goed verkleurd. 

Voeg dan de het blik pomodori tomaten toe met de cayennepeper en gemalen paprika en roer dit door. Laat dit op zacht vuur zo'n 5 minuten pruttelen. 

Maak dan twee kuiltjes voor de eieren. Breek deze er voorzichtig in en laat ze iets garen in de pan. Voeg ook de verbrokkelde feta toe. 
Verplaats de pan dan naar de oven en laat het gerecht hier ongeveer 8 a 10 minuten verder garen. Houdt de eitjes goed in de gaten. Het lekkerste is wanneer ze nog iets uit lopen.

Hak in de tussentijd de koriander en/of bladpeterselie fijn.

Besprenkel het platbrood met wat olijfolie wat sumak en zout. 
Leg ze 1 minuut bij de SHAKSUKA in de oven. 

Als de eitjes jouw gewenste gaarheid hebben haal je de pan uit de oven. 
Strooi de gehakte kruiden erover plus nog wat sumak, maldonzout en cayennepeper. 

Serveer het gerecht met pan en al aan jezelf (of met iemand die lief is) scheur een stukje platbrood af en eet lekker uit de pan! 

Genietôn!!! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten