dinsdag 24 mei 2016

Detox dag 2: Springrolls met pittige vegan dip


Dit is eigenlijk een ode aan een Thuy
Zij is een Vietnamese vriendin van een oud huisgenoot die ik meer dan 10 jaar geleden heb ontmoet. Zij introduceerde in ons studentenhuis de Vietnamese springrolls. 
Op slag verliefd werd ik op deze knapperige frisse rolletjes.
Tijdens etentjes wordt de tafel volledig volgezet met verschillende ingrediënten zodat de gasten aan tafel gezellig hun eigen springroll kunnen vullen. 


Inmiddels zijn ze hyperfavoriet in Nederland en kom je vaak een stand tegen op een 
foodfestival. Jammer dat ik zelf niet ooit bedacht heb om zo'n foodtruck te beginnen.
Ik hoop dat de vriendin van mijn oude huisgenoot er wel eentje heeft want zij was de EERSTE! :-)  

Als je dit leest: Lang niet gezien Thuy. Ik ben je eeuwig dankbaar voor dit heerlijke mondfeestje! 

Ik heb inmiddels vele varianten op het origineel van Twi uitgeprobeerd. 
Deze keer is hij detox proof. 

Ingrediënten 8 rolletjes 
1 bundeltje Soba noodles (gekookt zoals aangegeven op verpakking en gekoeld) 
8 rijstvellen
4 lente uitjes in ringetjes 
8 radijsjes heel in dun gesneden plakjes 
1/3 komkommer in dunne reepjes
16 grote garnalen zonder schil gekookt in water daarna gehalveerd
Veldsla 
Thaise basilicum 
Munt
Zwart sesamzaad
Pinda's 
1 eetlepel sesam olie 

Pittige Vegan Dip 

1 eetlepel tahini
sap van 1 halve citroen 
2 dadels 
1 eetlepel miso 
1 klein knoflookteentje
Cayennepeper naar smaak
Water zoveel om het de dip vloeibaar genoeg te maken 
Bereidingswijze: Meng alles goed in een keukenmachine begin met weinig water en voeg toe naar gewenste dikte voor je saus. 

Bereidingswijze springrolls 
Zet alle ingrediënten klaar voor gebruik op het aanrecht. 
Meng de lente ui en sesamolie met de sobanoodles.
Bevochtig een rijstvel onder de kraan. Laat hem uitlekken en leg hem op het bord. 

Leg aan de onderkant van het rijstvel wat veldsla met daarop de noodles en wat komkommer, radijs munt en Thais basilicum. 
Besprenkel met zwart sesamzaad en de pinda's.
Leg daarnaast 3 halve garnalen. Vul de rolletjes nooit te vol, dan gaan ze lastig dicht.
Rol  het rijstvel stevig vanaf de onderkant naar boven en vouw de zijkanten naar binnen.

Met je vingers zorg je ervoor dat alles goed in het rolletje blijft.
Dit herhaal je totdat alles op is. Je kunt de rolletjes bewaren voor de lunch van morgen.
Maak dan de rolletjes nog even wat nat zodat ze niet uitdrogen en dek af. 


By the way: Thais basilicum heeft een zalige anijsachtige smaak. 
Je kunt het kopen bijna bij bijna alle toko's. Het is best prijzig en verkleurd snel.
Als ik het niet op krijg bewaar ik het gewoon in de vriezer zo kun je het toch nog gebruiken voor bijvoorbeeld door de rijst en genieten van de smaak. 


Tip:Als je het lastig vind om te rollen kijk dan eens op You tube.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten