woensdag 1 oktober 2014

Dhal soep (linzensoep)



Vandaag een hele grote pan Dhal gemaakt. Dhal is een Indiase vegetarische linzensoep.


Over een paar weken wordt ik geopereerd en ik was op zoek naar een power recept dat mijn herstel ondersteunt.


Kyra de Vreeze heeft een boek geschreven heeft over hoe voeding je kan helpen als medicijn. Om deze reden heb ik haar om advies gevraagd. Onder andere raadde ze me aan om voldoende plantaardige eiwitten te eten. (bijvoorbeeld door elke dag een kom Dhal soep te eten)

En omdat ik "fan" ben van Kyra doe ik wat zij zegt.....vandaar nu dit recept!


Ingrediƫnten

1 eetlepel ghee of archideolie
1 ui, gehakt
1 knoflook, gehakt
500 ml. groentebouillon (vers of biologisch bouillonblokje)
1 blik tomatenblokjes

1 tomaat, gehakt
1 blik kokosmelk
200 gram rode linzen


Specerijen:1 t.l komijnzaad
1 t.l. korianderzaad
1/4 t kardemom
1/4 t.l. kaneel
2 t.l. gember poeder
1/4 t.l cayenne peper
1 t.l Kurkuma
2 t.l. vers geraspte gember

Garnering

Bosje koriander

Schapen yogurt (of andere yogurt)

1 citroen


Bereidingswijze

Verwarm de specerijen in een pannetje totdat ze heerlijk beginnen te geuren. Doe ze dan in een vijzel en stamp ze fijn.


Verwarm de ghee of olie in een soeppan en karameliseer de ui en voeg dan de knoflook toe. Wanneer beiden zacht zijn voeg dan de specerijen toe en bak heel even mee. Voeg dan de linzen, tomaat, bouillon en kokosmelk toe. Breng aan de kook en zet het vuur dan laag. Hak in de tussentijd de koriander fijn en meng het met de yogurt. Wanneer de linzen uit elkaar beginnen te vallen is de soep klaar. Maak de soep af met het korianderyogurt mengsel en knijp er wat citroen over.


Tip

Wanneer de soep te dik is voeg dan wat water toe aan de soep.
Ik vries de soep per porties in, in plastic zakjes. Op de dag dat ik de soep wil eten haal ik de soep s'ochtends uit de vriezer en verwarm hem s'avonds op het vuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten