donderdag 30 april 2015

Turkse bulgur salade



De school waar ik werk is gevestigd in de multiculti wijk Kanaleneiland. 
De leerlingen in mijn klas komen voornamelijk uit Turkse en Marokkaanse gezinnen. Als leerkracht gaan wij ook bij de leerlingen op huisbezoek. 

Dit is altijd een feestje want de tafels zijn vaak gedekt met de heerlijkste hapjes. Ik zeg altijd dat dit niet hoeft maar
de lieve moeders zijn gastvrij en weigeren om mij alleen een kopje thee aan te bieden. 

Laatst was ik bij een Turkse familie thuis en daar werd onder andere deze Turkse bulgur salade geserveerd. Ik zei dat ik deze zo lekker vond. Waarop de moeder voorstelde om mij gelijk dit recept in de keuken te leren. Ik kreeg daarna een grote bak mee naar huis waar ik nog twee dagen van kon eten. Helemaal niet erg om dit drie dagen te eten want ik kan hiervan blijven eten. 

Toen ik de moeder vertelde dat ik haar recept ging maken voor een barbecue bij vrienden stond ze tien minuten later in mijn klas met een tas vol kruiden die haar moeder in Turkije zelf heeft laten groeien, drogen en fijn gemalen. Vol van smaak dus! En een pot ingelegde groende pepers. Hoe lief is dat!  

Alle ingrediënten zijn overigens ook gewoon bij de Turkse winkel te koop. 

De hoeveelheden kun je zelf naar wens bepalen. Hou je niet van komijn dan gebruik je daar weinig van of laat je weg. Zelf gooi ik altijd op gevoel de kruiden erbij dus doe dat zelf vooral ook.

De verhouding van de hoeveelheid bulgur is 1 kopje bulgur op 1,5 kopje kokend water.

Dit gerecht is makkelijk van te voren voor een grote groep te maken. 
Voeg de peterselie en de groenten wel op het moment van uitserveren pas toe. 



Ingrediënten

5 kopjes Bulgur Köftelik 
7,5 kopje gekookt water 
2 little gem sla (haal de blaadjes los van elkaar)
2 grote uien fijngehakt zeer fijn gesneden (met de keukenmachine)
1 granaatappel 
4 Tomaten in kleine blokjes gesneden 
4 Perzische komkommers in kleine blokjes gesneden
1 bosje Bladpeterselie zeer fijn gehakt
2 eetlepels Tomatenpuree
2 eetlepels Paprikapuree
1/2 eetlepel pittige paprikapoeder
1 eetlepel komijnzaadjes (verwarmt in een pan en gemalen in de vijzel)
1 eetlepel gedroogde munt 
1 eetlepel sumak
Granaatappelstrook naar smaak
Olijfolie
Extra vierge olijfolie 
Zout en zwarte peper 

Bijgerechten
Ingelegde groene pepers
3 rode uiten in ringen gesneden overgoten met extra vierge olijfolie en besprenkelt met 1,5 eetlepel sumak. (een paar uur laten intrekken voor gebruik)


Bereidingswijze 
Wel de bulgur in het gekookte water in een ruime kom en voeg ook een scheutje extra vierge olijfolie toe. 

Verhit de olijfolie in pan en bak daarin de ui glazig. Voeg de tomaten en paprikapuree toe samen met het komijnzaad flink wat zwarte peper en wat zout. Meng de ingrediënten goed door elkaar en laat het even pruttelen. 

Snijd de granaatappel door de helft leg de open kant in je handpalm en houdt je hand boven een kom. Sla tegen de schil met een bv een houten spatel en de pitjes vallen eruit. (zo sla je gelijk eventuele agressie uit je lijf, heerlijk om te doen)

Wanneer de bulgur afgekoeld is voeg je het paprikatomatenmengsel toe samen met de gedroogde munt, sumak en de granaatappelstroop. 

Nu een zeer belangrijke regel je MOET alles met de hand mengen van de moeder. Op deze manier trekken de smaken het best in de bulgur en komen er geen klontjes in. 

Schep voor het serveren de tomaten, komkommer, granaatappelpitjes en gehakte peterselie door de salade. 

Proef.......moet er mee peper in of nog wat zout of wat meer sumak voor een zuurtje? Doe dat dan vooral. 

Leg de salade op een leuke schaal en serveer met de slablaadjes, de rode ui en de ingelegde groene pepers. 

Pak een slablaadje vul deze met bulgur topping van rode ui en een peper.
En eventueel nog wat granaatappelstroop. 
Ook lekker met feta, halloumi, turkse brood.  Of gebakken halloumi natuurlijk.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten